Pro některé děti může být zábavné naučit se základy programování. V dnešní době už se programování neučí přímým psaním příkazů, ale spíš spojováním kousků kódu potažením myší a upravováním detailů - je to pro děti pochopitelné.
Pokud děti nemají žádnou zkušenost a/nebo jsou malé, můžete vyzkoušet různé aplikace, zda je to zaujme.
Housenka od Fischer Prize (něco trochu podobného existuje i jako fyzická lehce programovatelná hračka pro nejmenší děti)
https://play.google.com/store/apps/details?id=air.fisherprice.com.codeapillarGoogle&hl=cs&gl=US
Králík žere mrkvičky. Hrací plochu zvětšíme Ctrl +
https://www.google.com/doodles/celebrating-50-years-of-kids-coding
Není potřeba čtení ani psaní. Programování panáčka.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lightbot.lightbothoc&hl=cs&gl=US
Je potřeba pochytat králíky.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Ubisoft.Rabbids.Coding&hl=cs&gl=US
Hra pro větší na PC - hra zadává úkoly, hráč si staví a programuje roboty, kteří zvládnou úkol vykonat.
https://store.steampowered.com/app/979120/Autonauts/
Želva, která se programuje zasouváním kostiček do rámu.
Typicky leze po velké podložce a je úkol, aby se dostala odněkud někam.
Návody https://www.primotoys.com/playroom/
Včela, opět jezdí po podložce. Programuje se mačkáním tlačítek na zádech, nebo přes Bluetooth. Je trochu levnější než Cubetto a není tak odolná (pro děti ve školce je lepší Cubetto). Koupit se dá u https://www.vyuka-vzdelavani.cz/
Desková hra. Věk 12+ , ale pokud děti už mají nějakou zkušenost s programováním, pochopí princip programování svého robotka.
Desková hra, libovolný počet hráčů, všichni zároveň se snaží najít nejkratší cestu pro robota.
Tento projekt je součástí vzdělávací rodiny služeb „Umíme to“ a je pojatý docela komplexně. Děti mají k dispozici ne pouze samotnou výuku programování (python), ale i podpůrné činnosti (logické myšlení, rozpoznávání vzorců, hry, …).
Google provozuje blockly, programovací jazyk, kde se program skládá z barevných bločků. Mají kolem toho velice názorné hry, skrze které hráč postupně pobere co a jak. Je to k dispozici v češtině.
https://blockly.games/?lang=cs
Lekce programování pro začátečníky. Pokud dítě už umí číst, použijte lekci 2: https://studio.code.org/s/course2
Na MIT vyvinuli také jazyk pro začátečníky, který je velice populární, lidi v tom programují i jednoduché videohry. Když zagooglíte „Jak začít se Scratch“, najdete různé tutoriály, psané i video. Záleží, co vám sedí.
Alenka z říše divů. Možnost tvořit animace a 3D videohry. Mají tam připravené lekce https://www.alice.org/resources/lessons/building-a-scene/
Pokud vaše děti rády tvoří v Minecraftu, může jim být blízké programovat si v tom. Dělá se v Code builder - opět skládáním barevných bloků za sebe a upravováním parametrů.
(Jak doma zprovoznit zprovoznit běžný Minecraft .)
Výhoda je, že dítě zná prostředí Minecraftu, nemusí programovat „celou hru“, rychle dojde k hratelnému výsledku. Příklad: naprogramuje počítání skóre: rozbití zlatého bloku přidá jeden bod, rozbití diamantu 10 bodů. Rozhází po prostoru příslušné bloky a vyzve svoje rodiče, aby zkusili, kdo dokáže za minutu získat více bodů.
Code Builder bohužel není součástí běžného (Java, Bedrock) Minecraftu. Je potřeba použít verzi Minecraft Education. Tyto verze mají k dispozici všechny školy, které používají produkty Microsoftu - zkuste se školního administrátora zeptat, zda by to zapnul a sdělil vám přístupové heslo.
Pokud to neklapne, existuje možnost jak si Minecraft Education zakoupit: https://education.minecraft.net/en-us/get-started/camps-and-clubs
Ukázka 5 minut: jak zařídit, aby z nebe pršely slepice
https://www.youtube.com/watch?v=lqL7XZqQF9Y
Nápady co v tom zkoušet udělat jsou v tutoriálu
https://education.minecraft.net/en-us/worlds/code-builder-tutorial
Pro některé děti je zábavné programovat něco, co se hýbe v reálném světě. Prodávají se ozoboti ( https://www.heureka.cz/?h[fraze]=ozobot ) . Nejmenší děti (předškoláci) to programují kreslením čar na papír, ozobot má senzor a jede podle čáry. Následně dítě dostane tabulku s barevnými kódy - kreslí do čar barevné značky a ozobot na ně reaguje (např. zrychlí).
Větší děti píšou pro ozoboty programy v OzoBlockly. Na https://ozobot.com/create/challenges jsou zadání.
Opět, když zagooglíte „jak začít s ozobot“, získáte spoustu inspirace a ujasníte si, zda je to pro vás.
Obsáhlá příručka pro učitele (Mirek Suchý), která může inspirovat i rodiče. Spousta tipů na prostředí, hry, zábavu.
https://github.com/xsuchy/programovani_pro_deti
Je jich hodně, mají různou úroveň i podmínky. Zagooglete co vás zaujme. (google „online kroužek programování“)